De wereld van de smartphones is constant volop in beweging. Elke week vinden nieuwe modellen van bekende en onbekende producenten hun weg naar de consument. In de markt voor Tablet PC’ s was dit vroeger ook het geval.
Vooral het mobiele karakter waardoor we ineens de beschikking hadden over een draagbare computer bood veel mogelijkheden. Echter door de razendsnelle ontwikkeling van de smartphones, die ook steeds groter worden, staat de Tablet PC markt onder grote druk. Waar de consument in het verleden vaak koos voor Tablet PC’s met een tablethoezen, kiest men nu steeds vaker voor de grotere smartphone.
De iPad domineert de markt
Op 27 januari 2010 toonde Apple, tijdens een persconferentie in San Francisco, de eerste iPad aan het grote publiek. Deze zogenaamde grote broer van de iPhone en de iPod was de eerste draagbare computer die een cross-over vormde tussen de markt voor mobiele communicatie en de computermarkt. Met de introductie van de iPad zag men gelijktijdig ook het ontstaan van een geheel nieuwe marktsegment. Vooral omdat Apple de trendsetter in deze markt was, domineert de iPad nog steeds deze markt. Het marktaandeel van 30.1 procent van Apple is bijna twee keer zo groot als het marktaandeel van de grootste concurrent Samsung (15.8 procent)
Overige producenten
Naast de twee grote merken zijn er natuurlijk ook nog tal van andere producenten actief op de tablet markt. Lenovo, die nauw samenwerkt met Microsoft bij het ontwikkelen van de Tablet PC, heeft een marktaandeel van 5.7 procent. Het Amerikaanse Amazon, dat al vanaf eind 2011 op de Tablet PC markt actief is, heeft een marktaandeel van 6.4 procent. Vanuit de Oosterse markt (China) is Huawei, dat half 2014 deze markt betrad, de grootste speler met aan marktaandeel van 8 procent. Huawei, dat nog steeds zeer druk is met de ontwikkeling van nieuwe modellen en nieuwe technologieën, zag zijn marktaandeel in een jaar tijd zelfs verdubbelen. Het restant van de markt (33.9 procent) wordt ingevuld door een bonte verzameling aan producenten.
Absolute marktaandelen
De bovenstaande marktaandelen zijn gebaseerd op de verkoop van nieuwe Tablet PC’s in de retail. Als we echter de bestaande gebruikers meenemen in het berekenen van het marktaandeel zien we dat Apple met 65.4 procent marktaandeel de absolute leider is in deze markt. Samsung, dat beschikt over een absoluut marktaandeel van 18.5 procent is de grootste concurrent van Apple. Het resterende absolute marktaandeel wordt ingevuld door een zeer groot aantal producenten waarvan Amazon, Asus en Acer de grootste zijn.
Stagnerende markt
De markt voor Tablet PC’ s staat onder grote druk. Vooral de smartphones, die steeds grotere schermen hebben, doen de Tablet PC markt stagneren. Waar vroeger de smartphone markt en de tablet pc markt twee totaal verschillende markten waren, zien we nu dat deze twee markten steeds verder in elkaar overvloeien. Vooral hierdoor stagneert de verkoop van Tablet PC’s. Ook de gevolgen van de crisis waren goed merkbaar in deze markt. Vooral veel Chinese producenten hebben plaats moeten maken voor de twee trendsetters Apple en Samsung. Echter nu we de crisis grotendeels achter ons hebben gelaten zien we weer een sterke groei van Tablet PC producenten in de Chinese ‘Silicon Valley’ Shenzhen.
En Windows dan?
Samsung, Apple, Microsoft en Lenovo zijn de top vier tabletfabrikanten in de eerste helft van 2017 die gezamenlijk verantwoordelijk voor meer dan 80% van de verkochte tablets. Hierbij vertegenwoordigen de 2-in-1 tablets ruim een derde van de tabletverkoop in de eerste helft van 2017. Hierbij profiteren met name de Tablets met het Windows besturingssysteem van het samenvoegen van de pc- en tabletfuncties. Hierbij heeft Microsoft zich in het verleden vooral op de zakelijke markt gericht. Nu het zakelijke aspect en het privé aspect steeds meer in elkaar overvloeien, profiteert Microsoft optimaal van deze veranderende marktsituatie. Volgens sommige marktanalisten zullen de Windows-tablets, inclusief de Surface Pro, tegen het einde van 2017 een groter marktaandeel hebben dan de Android tablets.