Bij de aanschaf van een iPhone heb je recht op garantie. Het is echter verwarrend dat je volgens de Europese consumentenwetgeving recht hebt op een garantieperiode van twee jaar terwijl Apple alleen maar spreekt over een periode van één jaar met beperkte garantie.
Natuurlijk kan je bij Apple de garantieperiode uitbreiden door het aanschaffen van het ‘AppleCare Protection Plan’ of het ‘AppleCare+’ garantieplan. Hiernaast kan je jouw iPhone natuurlijk ook laten verzekeren tegen schade en diefstal. Gelukkig voldoet Apple steeds vaker aan de Europese regels inzake garantieproducten en neemt het bedrijf zijn verantwoordelijkheden. Echter steeds meer consumenten maken langer dan twee jaar gebruik van hun iPhone waardoor ze bij een defect of schade aan moeten kloppen bij een lokale reparateur. Bijvoorbeeld bij Jorphone zijn ze, naast de de Galaxy modellen van Samsung, ook gespecialiseerd in alle iPhone modellen. Dus voor een iPhone reparatie kun je met een gerust hart bij hen aankloppen.
Voorwaarden voor Apple garantie
Bij de aanschaf van een iPhone heb je recht op een garantieperiode waarvan de duur overeenkomt dient te komen met de verwachtte levensduur van het toestel bij normaal gebruik. Voor smartphones geldt, mede door het intensieve gebruik, dat de leverancier een garantieperiode van twee jaar dient te hanteren. Echter is de garantie natuurlijk gebonden aan de voorwaarden die een leverancier stelt. Bepaalde onderdelen en accessoires vallen standaard al buiten de garantie. Hiernaast kan men bij cosmetische schade zoals krassen en deuken, mechanische schade en water of brandschade geen beroep doen op de garantie. Ook kan men geen aanspraak maken op de garantie als men een iPhone verkeerd gebruikt, schade door aanpassingen van het toestel en bij reparaties uitgevoerd door derden tijdens de garantieperiode.
Reparatie van de iPhone tijdens de garantie
Tijdens de garantieperiode kan men een defect toestel ter reparatie aanbieden bij de Apple store of bij een door Apple erkend reparatiecentrum. Al tijdens jouw bezoek wordt beoordeeld of de iPhone direct kan worden gerepareerd. Indien jouw iPhone niet direct gerepareerd kan worden wordt het toestel naar een Apple Repair Center gezonden. Binnen 3 tot 5 werkdagen is jouw iPhone gerepareerd en kan je hem ophalen. Ook kan je jouw defecte toestel via Apple Support aanmelden voor reparatie. Apple Support stuurt dan gelijk een doosje, voorzien van het adres van het Apple Repair Center, waarmee je jouw iPhone kan opsturen. Binnen 3 tot 5 werkdagen wordt het gerepareerde toestel dan weer naar jou retour gezonden.
Reparatie buiten de garantieperiode
Zoals eerder beschreven bedraagt de garantieperiode twee jaar. Deze twee jaar is gebaseerd op de verwachtte levensduur van jouw iPhone bij normaal gebruik. Dit betekend ook dat de meeste defecten ontstaan na het verstrijken van de verwachtte levensduur. Het is ook logisch dat je bij een oudere iPhone meer kans hebt op defecten dan bij een nieuwe iPhone. Nadat de garantieperiode is het dus van belang dat je op zoek gaat naar een reparateur die gespecialiseerd is in de iPhone. Het is belangrijk dat zij originele onderdelen gebruiken bij de reparatie van jouw toestel en dat zij ook garantie geven op deze reparatie. Bij een betrouwbare reparateur krijg je doorgaans drie maanden garantie op de reparatie.
Verzekering
Voordat je jouw iPhone bij een reparateur aanbiedt kan het wel eens de moeite waard zijn om de voorwaarden van jouw inboedel- en/of aansprakelijkheids-verzekering te controleren. De meeste verzekeraars hebben de schade aan een smartphone of een tablet namelijk in de dekking meegenomen. Ook kan je natuurlijk contact opnemen met jouw tussenpersoon of direct met de verzekeraar. Hou er wel rekening mee dat je bij een vergoeding door een verzekering altijd een officiële factuur van de reparateur moet overleggen.